مرمت بخشهایی از بنای تاریخی قلعه کریشکی بیرم لارستان
خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از مرمت بخشهایی از بنای ارزشمند تاریخی قلعه کریشکی شهرستان لار در سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، فریدون فعالی اظهار داشت: مرمت این بنای ارزشمند تاریخی از تیر ماه سال جاری آغاز شد که در این پروژه نمای خارجی بنا مورد مرمت و بهسازی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی در سالهای اخیر مورد مرمت قرار گرفته است، گفت: با توجه به آسیبهای وارده به این بنای تاریخی مرمت بنا در قسمتهای پوشش سقف، کف، بدنه، جدارهای داخلی حیاط و ساماندهی حیاط قلعه از منابع اعتباری سال 87 و 88 انجام پذیرفته است و در سال جاری نیز با اختصاص اعتبار 100 میلیون ریال ادامه کار مرمت در بخشهایی از بنا انجام شده که پیشبینی میشود تا پایان دی ماه جاری به اتمام برسد.
به گزارش فارس، این قلعه تاریخی متعلق به سال 1260 خورشیدی یعنی دوره قاجاریه است.
قلعه کریشکی که از آثار تاریخی روستای کریشکی شهرستان لار به شمار میرود، دارای حدود یک هزار متر مربع مساحت، نزدیک به یکهزار و 200 متر مربع زیربنا، 22 اتاق و چهار برج دیدهبانی است که هر یک از این برجها حدود 12 متر ارتفاع دارد و اصل قلعه نیز با حصاری به ارتفاع هشت متر محصور شده است.
این قلعه توسط حاج علی مسیح که یکی از فرزندان قاسم بهاءالدین بوده و به عنوان رئیس طایفه نعمهجات، همواره در برابر حمله و تاراج اشرار و غارتگران از کیان قوم و طایفه خود محافظت کرده، ساخته شده است.
از حاج علی مسیح، سه قلعه تاریخی بر جای مانده، یکی در شهر لار، دیگری در حاج حسون بیرم لار و سومی نیز همان قلعه کریشکی لارستان است.
قلعه کریشکی پس از اهدا به اداره کل میراث فرهنگی فارس، مرمت و بازپیرایی و به موزه مردم شناسی تبدیل شد و هماینک در آن آثار و اشیا قدیمی نگهداری میشود.
تا نیم قرن اخیر، بسیاری از روستاهای استان و کشور درون قلعهها محصور بود، اما با گسترش روستاها اغلب این قلعهها که در اصطلاح به «قلعه دهکده» معروف بود، به دلیل استفاده از مصالح سست خشتی در آن، از بین رفته و به ویرانههایی تبدیل شده که اغلب در کنار روستاها قابل مشاهده است.
قلعه کریشکی شهرستان لار، نمونه شاخصی از این نوع قلعهها به شمار میرود با این تفاوت که در عین حال گذشت بیش از یک سده از زمان ساخت آن، به دلیل مراقبتهای مالک و اهالی روستای کریشکی، به طور کامل سالم و پابرجا باقی مانده است.
هرکجا برکه ای نشسته بخاک